Sukkerguide

Når vi lager dessert skal det helst være litt søtt- men ikke på bekostning av helsa. En sunn dessert påvirker ikke blodsukkeret negativt og består da helst av alternative søtninger.  Her kan du lese litt om produktene jeg bruker i mine desserter

Sukrin: Kalorifritt og naturlig

https://i2.wp.com/www.funksjonellmat.no/wp-content/uploads/2010/11/kcal2.jpg

Grafen viser kaloriinnhold i sukrin og andre søtningsstoffer

Sukrin er et naturlig søtningsmiddel uten kalorier som ser ut som sukker,har samme knasende konsistens, og har 70% av sukkerets søtsmak. Sukrin som er markedsnavnet for Erthinol forekommer naturlig i noen frukter som meloner, pærer og druer, og fermenterte matvarer som ost og vin. Sukrin har gjennomgått omfattende forskning og skal være helt trygt å bruke. Mer om fordeler ved produktet kan du lese her.

https://i0.wp.com/sukrin.com/wp-content/uploads/2013/04/sukrin_granulated_500g_front_high_res.jpg

I tillegg til ordinær sukrin finnes blant annet:

Sukrin+. Dobbelt så søtt som vanlig sukker da det er sukrin smeltet sammen med litt stevia. Produsenten opplyser om at den noe bitre ettersmaken til stevia viskes ut av sukrin. Personlig blander jeg dem ofte sammen selv.

SukrinMelis: Finmalt sukrin er et kalorifritt alternativ til vanlig melis og passer perfekt til kaker og desserter som ikke skal stekes ( Sjokolademouse, gele, ostekake)

SukrinGold – et alternativ til brunt sukker: (mix av tagatose, stevia og sukrin-Inneholder derfor noe kalorier) Med sine beskjedne 9 kcal per 100g er smaken av denne mixen fantastisk- og min personlige favoritt ) Lyden fra produsenten Funksjonell mat er som følger: Dersom du ønsker å ta vare på helsen din, men ikke er interessert i å gå på kompromiss med smaken er Sukrin Gold et naturlig alternativ.Det har en GI på 1, og kun 1 g nettokarbohydrat som påvirker blodsukkeret per 100 g. Jeg syns den er PERFEKT for baking, i varme drikker og ja, til alt!

Stevia

Stevia Rebaudiana er en plante fra Paraguay og Brasil som i flere århundrer har blitt brukt av befolkningen til å søtsette maten. Nå er den en del av matindustrien som et kalorifritt alternativ til sukker. Det er et uttrekk av planten som blir til søtstoffet steviosid.Og dette er ekstremt søtt (ca 300 ganger søtere enn sukker). Produktet «Ren Stevia» inneholder 95 % steviosid og er ca 250 ganger søtere enn sukker. Det finnes også produkter som Stevia dråper, som inneholder 40% steviosid og Sweet Stevia original som inneholder 9% steviosid, og er 35 ganger søtere enn sukker. Merk: Stevia kan ha en noe lakrisaktig ettersmak, derfor foretrekker jeg å mikse den med sukrin.

Steviadråper med smak

Tagatesse

Tagatesse er laget av tagatose og sukkeralkoholer. Det er et alternativ jeg ikke har brukt enda, men ettersom det er en del av SukrinGold, så må det skrives om. Tagatose er naturlig og finnes blant annet i epler, appelsiner og ananas. Det utvinnes av laktose, men som ferdig produkt er det 100% laktosefritt. Det har 92% av sukkerts søtsmak, men kun 60% av kaloriene. Det skal visstnok ha en probiotisk effekt for tarmene, og foresaker ikke karries.

Generelle sukkerråd

– Kutt ned på sukker, vend deg til mindre søt smak i desserten
– Styr unna sukkerholdig drikke som brus og juice. Fun light, eller Zeeroh er kolorifrie alternativer, men ikke overdriv med dem heller. Putt lime/ sitron, jordbær eller annen frukt i vannet og drikk i vei. Husk 2,5 liter til dagen. Og gjett hva – vann minsker søtsuget 😉

Lime Water Wallpaper HD Widescreen Wallpaper

Sukkererstatninger er ikke bare en unnskyldning til å spise masse sukker. Vis måtehold. Kutt ned på sukkeret. Vann hjelper mot søttrangen!

– Velg naturlige alternativer, som frukt, sukrin eller stevia.

– Ikke overdriv!- Om du skal bruke vanlig sukker, så hold deg gjerne til max 30g dagen. 10g ( 2 ts) er mer enn nok søtt til å strø over f.eks stekt banan og innholder ikke mer enn 40 kalorier.

Hvor kjøper jeg Sukrin, Stevia og tagatesse?

Helsekost, enkelte dagligvarer (Mega har det garantert), Funksjonell mat og Iherb.

«Det hvite gull som sluttet å glitre» er en fin kronikk om sukker skrevet av Astrid Kolderup, høgskolelektor i mat,ernæring og helse.

Advertisements

One thought on “Sukkerguide

  1. Tilbaketråkk: Mine nøkkelingredienser | Sunne desserter

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s