Derfor skal du spise dessert!

Dessert-tradisjonen har falt dramatisk. Allikevel sliter vi mer med overvekt og sukker-avhengighet enn vi før har gjort. Næmmen, hvorfor det da?

eat-fruit-by-joseph-bruno-moran-1920-copy

Kan vi skylde på samfunnet?  Den industrielle revolusjonen i Amerika og Europa gjorde halvfabrikat-desserter tilgjengelige, og sukker kostet ikke lenger det samme som gull.En tidsreise forteller oss at for lenge, lenge siden var dessert en rett som skulle hjelpe folket å overleve. Den skulle ta kort tid å lage, og tilgjengelige ingredienser som nøtter, og frukt ble benyttet. Næringen stod i fokus.

Nei, Vi kan ikke skylde på samfunnet lenger. For industrien har gitt oss nye, sunne produkter og vi har kunnskap om sukker og karbohydrater som har tatt lang tid å nå frem.  Og kunnskapen om at frukt hver dag er bra, den har vi hatt hele tiden. Og frukt er dessert! Nam!

DSC_0675

Sunn soft-is av egg og bær

Dessert hver dag er mulig!

Bruker du riktige ingredienser er dessert i hverdagen mulig. Her er mine seks argumenter hvorfor:

1. Du blir ikke feit! Hvorfor: Kampen mot vektøkning er en enkel kalkulering. Ikke spis mer enn du forbrenner. Unngå «dessert» produkter som brus, boller og andre sukker-saker resten av dagen og spar deg til desserten. Sørg for at desserten i hverdagen pass består av riktig næring, ikke tomme kalorier. Jeg foretrekker desserter på max 250 kcal i hverdagen. Sjekk ditt daglige kaloribehov her

DSC_0629

Denne bringebærkaken inneholder kun 134kcal per stykke og har minst like mye næring som en gjennomsnittlig brødskive (jeg påstår mer!)

 

2 .Ekspertene sier JA!

Flere kostholdsekperter anbefaler desserter for å motvirke søtsug senere på kvelden. Trenings- og kostholds guruen Kari Kari Jaquesson serverer dessert til familien. Hver dag. Veklubben til VG skriver om henne her . Opplysningskontoret for meireriprodukter oppfordrer også til å spise dessert hver dag .

Kari sier ja til sunn dessert! Foto: Norsk artistformidling

Kari sier ja til sunn dessert! Foto: Norsk artistformidling

3. Det gir nyttig næring

Min «dessert-filosofi» handler om nyttige ingredienser. Dette innebærer:

Høyt proteininnhold – Lite karbohydrater- Minimalt sukker + sukkererstatninger –  Sunt fett fra nøtter – Vitaminer og antioksidanter fra frukt og grønnsaker – Mange andre spennende ingredienser.

Desserten skal bidra med minst en av de fem til dagen, og du skal kunne si ja takk med god samvittighet!

05316_Funksjonell_Mat_AS_Pakketilbud_-__Full_pakke_1

Produktene til funksjonell mat hjelper å gjøre desserter og baksten sunnere

 

4 . Dessert hjelper deg å holde vekten!

Den sunne og søte desserten stabiliserer blodsukkeret, minsker søtsuget,og hindrer dermed overspising. Jeg vet om mange som har behov for noe søtt på kvelden og du trenger ikke å banke deg selv opp for det. Det er helt normalt og ingen synd!! Om du velger sunne desserter kan du holde vekten og selvsagt gå ned i vekt. (PS: Usunne desserter a la crazy oreo kake eller fløtekake er lov i ny og ne, men ikke i hverdagen!)

5. Ungdomskilde: Antioksidanter fra frukt og grønt er en ungdomskilde, og beskytter cellene våre.  Akkurat som jern ruster, gummi morkner eller olje harskner, skjer det samme med cellene i kroppen vår. De blir konstant utsatt for forhold som skaper oksidasjon eller oksidativt stress. – Utdrag fra artikkel hos Opplysningkontoret for frukt og grønt.

lykke

6. Du blir lykkeligere!

Endorfiner: Vi har alle hørt at sjokolade gjør oss lykkeligere, men visste du at det er kakaoen som utløser endorfinene i kroppen? Bruk derfor ren kakao eller så mørk sjokolade så mulig (over 70%) i bakingen.

Serontiner: Serotonin er et stoff som egulerer søvn, smertefølelse og humør og da hjelper å bekjempe depresjon. Kroppen omdanner aminosyren tryptofan til serotonin. Tryptofan finnes bl.a i: cottage cheese, sesamfrø og peanøtter. Sesammel fra funksjonell mat er noe jeg bruker hyppig i bakst (inneholder 46g protein) Cottage cheese er også pefekt med frukt og vanilje kesam eller i bakst.

Nyt denne deilige sjokolademoussen av avocado og kakao og la kroppen produsere lykke 😉

Tar fem minutter å mikse. Min ble født 03 på natten etter middag og champagne ;-)

Tar fem minutter å mikse. Min ble født 03 på natten etter middag og champagne 😉

 Ja, du kan spise dessert hver dag! Det er innholdet som teller. Gjør desserten næringsrik og unngå kaloribomber. Viktigst av alt. Lag, spis og NYT! – Bon Appetit!

– Søt hilsen, Helene

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s