Mine nøkkelingredienser

Ja, dessertene mine er sunne!  Folk tror meg ikke alltid, men ingrediensene taler for seg. Ikke la deg lure av det ytre, her er det virkelig det indre som teller!

Sjekk ut min topp-10 liste over ingredienser jeg MÅ ha i hus til søte desserter og bakst 🙂

DSC_0808         DSC_0629

Tar fem minutter å mikse. Min ble født 03 på natten etter middag og champagne ;-)     DSC_0664

1. Mager vanilje kesam

TINE Kesam Vanilje Mager 0,6% 300 g TINE Kesam Vanilje Mager 0,6% 300 g TINE Kesam Vanilje Mager 0,6% 300 g

Where to start? Jeg bruker denne som frokost, lunch og dessert. Den er rik på proteiner, fattig på fett og omtrent ingen sukker. Bruksområder: Den gir fukt og fylde i bakst, og erstatter krem i f.eks sjokolade mousse, eller smør til paibunn. Jeg bruker den i: kaker, mousse, pannekaker, iskrem, pai, bar med bær, ved siden av kaker, bær, sjokolade. ALT. Mager kesam er en mager ferskost med vaniljesmak fra Tine, og det beste jeg vet så langt! Fås kjøpt: I de fleste dagligvare butikker

2. Kokosmel 100% økologisk

Dette er deilig! Fremstilt av kjøtt fra kokosnøtt inneholder denne herligheten 16,8g proteiner og kun 19, 6 g karbs per 100g. 00152_Funksjonell_Mat_AS_Kokosmel___kologisk_fettr_1Kokosmel er naturlig søtt og perfekt i søtbakst. Med sine 50g kostfiber(!!) suger det til seg mer væske enn andre meltyper. Det anbefales å tilsette mindre mel enn i vanlige oppskrifter ( ca 40%), mer væske og mer egg ( 1 egg per 30g). Fås kjøpt: Helsekost, funksjonellmat.no, og iherb. Jeg kombinerer det gjerne med fettredusert mandelmel. Next!

3. Mandelmel – fettredusert og økologisk

Glutenfritt og med 40% protein!! Mandelmel er min ytterste favoritt og brukes titt og ofte i kombinasjon med kokosmel. Men Mandelmel, lyst økologisk fettredusert 400 gmandler har jo mye fett? Ja, men dette er 80% fettredusert ved kaldpressing, og inneholder kun 11g fett. Jeg syns det er fantastisk med 40g protein og kun 4g karbohydrat. Kostfiberet krever også mer væske enn vanlig mel, men mine oppskrifter er jo testet på forhånd, så du kan slappe helt av 😉 Fås kjøpt: Helsekost, funksjonellmat.no, Mega, enkelte meny-butikker og iherb.

4 og 5. Sukrin og Sukrin Gold

Sukrin bruker jeg helst når jeg skal vispe opp eggedosis, som Sukrin Gold 500 gnoen oppskrifter krever. Ellers så foretrekker jeg Sukrin Gold, som brunt sukker blandet av stevia, sukrin og tagatose med 8kcal per 100g. Jeg bruker som regel aldri mer enn 200g per oppskrift, da det kan gi en litt kunstig søtning. Men nå foretrekker jeg ikke super søte desserter heller da. Les mer på min sukkerguide.  Fås kjøpt: Helsekost, funksjonellmat.no og iherb.

6. Banan

Jepp, banan finnes alltid på dette kjøkkenet. Det er en rask energikilde som er perfekt før og etter trening. Jeg bruker den i brød, kaker, pannekaker, is,  smoothie, fruktdessert, energibar- og selvsagt alene.

7. Bringebær / generelt sett frukt og bær!

Frosne eller ferske. Frukt og bær er et must i hus. Jeg er en stor fan av pai og fruktige kaker, og ikke minst smoothie. Bringebær er min favoritt noe som heldigvis kan kjøpes for 16 kroner for 300g i min coop nærbutikk. Sjekk ut min lavkalori Bringebær kake

8. Avocado!!

At denne havnet langt nede på listen har ingenting å si. Den er nummer en på mange måter. Da jeg først hørte om at avocado kunne erstatte SMØR ble jeg gira. Den har sunt fett og er som en gud mot tarmene dine. Bakeeksperimentet med sjokoladekake av avocado og Sjokolademousse av avocado og blåbær er bevis på at det ikke går ann å leve uten denne herligheten. Jeg spiser den dessuten til egg, reker og i gryteretter, så ble veldig glad når coop kom med et nett av avocado som blir ca 10kr per stk 😀

9. Kakao, kanel og Dr. Oetker VaniljekvernDSC_0555

Jeg skjønner det nærmer seg slutten på lista og må kombinere litt. Kakao brukes jo til alt som skal bli sjokolade relatert. Kake, mousse, is og konfekt. Kanel (uansett hvor mye diskutert i media) er jeg veldig glad i på grøt, i drikke og på citrus frukter, og ikke minst i eplepai/kake. Dr. oekter vaniljestang i kvern er deilig i all bakst og dessert. Den koster ca 60 kr på meny, men varer i et halvt år ca (og jeg bruker den MYE).

10. Protein pulver

Jeg har både Bake Protein fra proteinfabrikken, og Whey 80- Stevia (jordbær og vanilje) fra Star nutrition. Jeg vil jo at baksten skal være så proteinrik som mulig, og tilsetter ofte en scoop (ca 25-30g) per oppskrift. Bake protein er nøytral i smak, men noen ganger passer det med ekstra vanilje og jordbær.

Bare spør meg om dere lurer på noe! Avslutter med noen kjekke kommentarer 🙂

Dette MÅ jo bare være en kaloribombe – Min bror når han smaker super-sunn softis .

Er du sikker på at du ikke har gjemt noe lurt her?? – Min kjæreste andre gangen han smaker sin favoritt, den brownies-aktige sjokoladekaken av avocado.

Lurt. Jeg skal prøve å erstatte avocado med smør i neste bakst. – Mormor

Legg igjen en kommentar

