Du trenger Ikke bekymre deg for julekiloene! ;-)

Juleaften og dagene ut 2013 er til for å nytes. Spis det du vil og ikke tenk på vekta, sier ekspertene.

Christmas-weight-loss-tip-9-MotiveWeight.Blogspot.com_

Du skal spise akkurat det du vil i julen. Jeg skal dog prøve å følge dette tipset 😉 Hentet fra: The fitness agency

Personlig trener Martin Norum skriver en hyggelig melding til alle på facebook-siden sin hvor han oppmuntrer oss til å spise det vi vil og glemme badevekten under høytidens matgilde.

(…)Er det en kort periode i året du virkelig kan glemme de fleste regler er det nå (…) – Personlig trener, Martin Norum.

Hurra! Sier jeg til det 😀

Mormor er julens dessert-sjef

DSC_0696

Min flotte mormor

Jeg er selvsagt enig i det, julen er tid for tradisjoner. Jeg er nemlig i Haugesund hvor mormor er sjefen 😉 Heldigvis for det, hun lager jo helt nydelig mat! Det betyr opphold fra alternative ingredienser, men jeg fikk komme med et forslag, som var å ta desserten i små porsjoner i stedet for å servere i stor skål. På juleaften serverte Mormor Dronning Maud- fromage i nydelige champagne-glass. Dronning Maud er en haugesunds-dessert, som var en hyllest til Kong Håkon og hans dronning i 1906.

DSC_0691

Dronning Maud laget på tradisjonelt vis

Forhindre mageproblemer og overspising?

Selv om det meste er lov, er det ikke godt å bli for mett på desserter. Mange får mageproblemer i jula, og derfor vil jeg dele tipset til Lektor i mat, ernæring og helse ved høyskolen i Hedmark, Astrid Kolderup. – Velg proteinrike middager for økt metthetsfølelse. Protein metter godt og inneholder lite nettoenergi sammenliknet med sukker, stivelse og fett. Matvarer med høyt vann- og fiberinnhold vil også være gunstig å innta. Matvarer som binder mye vann gir en sterkere metthetsfølelse fordi det oppholder seg lengre i magesekken.Et tips til julekos kan derfor være å lage spennende retter med mye grønnsaker og magert kjøtt, forteller Astrid som understreker at man skal kose seg i julen.

julefrokost

Julefrokosten vår i dag var rik på protein

Smoothie som mellommåltid

DSC_0675

Jeg elsker smoothies og det gjør mormor også. Her har vi laget en variant av plommer, banan, blåbær, rips og mager kesam. Jeg tilsatte 5g sukker fordelt på hver porsjon, som er veldig ok, spesielt i julen!

Fortsatt god jul til alle! Oppskrift på ny og sunn dessert kommer til helgen 🙂

Legg igjen en kommentar

