Ovnsbakt frukt med rå banansjokolade

Rik på antioksidanter – Perfekt vinterkos – Gir lykkehormon

I går ble det restefest, og jeg tok det jeg fant på mitt lille kjøkken. Det ble blant annet eple, banan, mandarin, og kakao.

DSC_0665

Nye veier til mer frukt :-p

Næringsinnhold per servering: Kcal: 211,9 Protein: 2,5 Karbohydrat: 6,8 kostfiber: 3,3 Fett: 7,3

Været i Stavanger i går var helt ufyselig, og etter en handletur ute (glemte matbutikk), gadd jeg ikke å gå ut igjen. Slik er det noen ganger. Men jeg ville ha noe søtt etter middagen. Da ble det ovnsbakt frukt med en egenkomponert sjokolade. Du skal være glad i banan for å like denne, men om du ikke er det, kan du like gjerne erstatte den med avocado. Lett vanlije is hadde nok vært deilig til, men det gikk helt fint uten også 😉

Du trenger:

Frukt (av eget ønske) og ildfast form (helst liten)

DSC_0663

Sjokolade: Mix banan, kakao og kokosmelk med melis

vaniljestang ( eller vaniljesukker om du ikke har for hånden)

10g Smør ( mer er nok vanlig)

Honning (akasie brukte jeg, mengde bestemmer du selv)

Sjokolade:

3 1/2 ss Kakao

1 banan

2 ss Sukrin Melis (eller annen søtning)

Litt chilli (jeg brukte tørket, men fersk er faktastisk)

1/2 dl kokosmelk

Slik gjør du:

Sett ovnen på 200 grader. Del opp frukt og legg på plass i ildfast form. Strø over vaniljestangen og honningen. Fordel smør i små porsjoner over fruktblandingen. Jeg drysset over litt kanel også siden jeg brukte mandarin og eple. Stek i midten av ovnen i ca 15-20 min.
Sjokoladen: Bland opphakka banan, og kakaoen i blender/stavmixer. Tilsett sukrinmelis og kokosmelk. Smak deg til med chilli.
Dryss gjerne over hakka valnøtter eller mandler. Server! 🙂
I dag er været helt amazing. Winter wonderland!  FIkk lyst på cookies og kakao, får se hva det blir til. Først ut i snøen 🙂
Ønsker dere en frisk øg søt lørdag!
Legg igjen en kommentar

